Uitleg cursus portretschilderen door Hans Verbeek

Portretschildercursus Pro Arte door Hans Verbeek

In deze serie lessen werken we op een vrije(re) manier met technieken en materialen. We vinden creatieve oplossingen in onze manier van afbeelden.Spelenderwijs zoeken naar eigenheid in het werk kan een belangrijke toevoeging zijn op het werken in traditionele technieken – oplossingen die we hier vinden kunnen zelfs bijdragen als we werken op een traditionele manier. Als je je materiaal wilt laten werken en je in eerste instantie  laat verrassen door wat er ontstaat krijgt je werk vaak meer overtuigingskracht en herkenbaarheid. Over het algemeen wordt aan de diverse technieken in meerdere achtereenvolgende lessen aandacht besteed. Net als in vorige series portretlessen is het mogelijk dat (in overleg, i.v.m. de spreiding over meerdere lessen) men een thema overslaat en met eigen werk aan de slag gaat.

Als referentiemateriaal gebruiken we foto’s.  De foto’s worden gebruikt ter ondersteuning, is handig omdat we dan een typering van het “fotomodel” kunnen nastreven. Gezien de technieken zeker niet om letterlijk op een fotografische manier na te willen maken. We proberen ons verhaal te vertellen in sfeer, kleur en impressie.

Portret in houtskool op papier
Als start van het seizoen gaan we aan de slag met een van de oudste materialen in de tekenkunst. We werken met houtskool op een niet al te klein formaat,  bijvoorbeeld 50×60, cm.Bij voorkeur werken we met de zijkant van ons krijtje: schaduw en licht moet worden gevonden  en details worden gemeden. We staan open voor de textuur van het papier en wat het houtskool daar doet. Het meest belangrijke als basis voor elk werk: het hangt immers niet van details aan elkaar maar leeft bij de gratie van het grote geheel.

Pen- en penseeltekenen
We werken in lijn, met arceringen en gewassen inkt komen aan bod. Hierbij werken we op tekenpapier en gebruiken we tekenpennetjes (omsteekpen, kroontjespen) en penseel.

Portret in aquarel, gelaagd geschilderd
Bij deze aquareltechniek gebruiken we een aantal basiskleuren die we in transparante lagen over elkaar aanbrengen. Anders dan bij nat-in-nat aquarelleren tussen de lagen wachten we telkens tot de lagen droog zijn. Het is hierdoor een langzaam proces, dat door de optische kleurmenging een grote diepte aan de kleuren geeft. Wachten tot het droog is heeft ook als voordeel dat we afstand kunnen nemen van wat we al gedaan hebben en nadenken over de volgende stap.

Portret in drybrush op papier
We werken met alleen zwarte olieverf op papier om een portret te maken. Daarnaast kunnen we onderzoeken of we de eigenschappen van bijvoorbeeld kwaststreken kunnen inzetten om ons portret interessant te maken door het een extra dimensie te geven.

Portret met  paletmes
We gaan aan de slag met het paletmes en olie/acrylverf. Er kan op doek of paneel gewerkt worden. We proberen vrij en los te werken. Een heel directe techniek.

Portret d.m.v. mixed media en collage
Nog vrijer dan het werken met paletmes is het werken in een collagetechniek. We beschilderen papier en gebruiken stroken daarvan. Telkens kunnen stukken worden geplakt om zo van een grove opzet naar een duidelijke voorstelling te komen. na het plakken kunnen eventuele aanvullend herbeschilderd worden, of stukken worden geplakt met ander materialen zoals bijvoorbeeld textiel, verpakkingspapier of andere materialen die een bijzondere textuur toevoegen aan het schilderij.

Portret in monoprint
Een monoprint is een grafische techniek waarbij een schildering (in bijvoorbeeld olieverf) op een gladde ondergrond wordt gemaakt die vervolgens wordt afgedrukt op een vel papier. De eerste keer maken we een monochrome afdruk, d.w.z. in zwart-wit of één kleur. De keer daarna experimenteren we met meerdere kleuren, zodat een meerkleurendruk kan worden bereikt.
Bij deze techniek  brengen we eerst de verf als vlak aan op de plaat en halen er vervolgens met kwast of wattenstaafjes de lichte partijen uit. Vervolgens leggen we een vel papier op de plaat en drukken de verf (bijvoorbeeld met een lepel) in het papier. Voor een meerkleurendruk moeten we dan nogmaals per kleur de plaat voorzien van een volgende kleur en daar het proces herhalen.  Vanzelfsprekend  werken we dan niet heel gedetailleerd.

De cursus omvat 12 lessen en kost voor Pro Arte leden € 60,-.
Voor niet-leden kost de cursus € 120,-.
Lessen vinden bij voldoende aanmeldingen plaats op maandagmiddag van 13:00 – 15:45 uur en/of maandagavond van 19:30 – 22:15 uur.

Telkens vóór aanvang van een volgend thema wordt besproken wat voor materiaal er moet worden meegenomen. Het kan voorkomen dat de deelnemers wat extra materiaal moeten aanschaffen in verband met de te gebruiken techniek.

Advertenties
%d bloggers liken dit: